Για «κείμενο μιας παράταξης που εμπνέεται από ρατσιστικές αντιλήψεις που διασπά τους εργαζόμενους και δεν τους ενώνει», έκανε λόγο ο πρόεδρος του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ) Στέλιος Παππάς, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού - Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων "Πρακτορείο 104,9 FM", κληθείς να σχολιάσει έγγραφο παράταξης του σωματείου των εργαζομένων που έφθασε στη διοίκηση του Οργανισμού και αφορά στη μετακίνηση προσφύγων που βρίσκονται σε διάφορες δομές της Θεσσαλονίκης και περιέχει ρατσιστικές αναφορές, θέμα το οποίο δημοσίευσε η εφημερίδα "Μακεδονία".
«Το έγγραφο λέει ούτε λίγο, ούτε πολύ, ότι οι μετανάστες είναι ξένο σώμα στην κοινωνία (...) ότι δεν πληρώνουν εισιτήριο, κάτι το οποίο είναι απολύτως ψευδές, ότι μυρίζουν και είναι άπλυτοι και βεβαίως, μήπως θα πρέπει να τους βάλουμε και ένα αστεράκι να τους γνωρίζουμε(...); Η Δημοκρατία της Βαϊμάρης δεν μπορεί να ισχύσει. Και δεν μπορεί να επανέλθει. Και εδώ χρειάζεται να υπάρχει ένα μεγάλο δημοκρατικό μέτωπο απέναντι σ' αυτά τα φαινόμενα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Παππάς.
Χαρακτηρίζοντας τη συγκεκριμένη παράταξη ως μειοψηφία και αφού σημείωσε ότι το έγγραφο επεστράφη ως απαράδεκτο, ο κ. Παππάς ξεκαθάρισε ότι δεν πρόκειται να κάνει διάλογο μαζί τους. Όπως ανέφερε, δεν θα προχωρήσει σε διάλογο «με κάποιες παρατάξεις, πολύ περισσότερο όταν αυτές εμφορούνται από ρατσιστικές αντιλήψεις. Τέτοιου τύπου φαινόμενα έτσι και επισημανθούν στο μέλλον θα πατάσσονται με τη μεγαλύτερη αυστηρότητα. Η Δημοκρατία έχει ανεκτικότητα, αλλά έχει και όρια».
«Δεν υπάρχει κανένας λόγος να ενοχοποιούμε τους εργαζόμενους, διότι δεν πρόκειται για κείμενο του σωματείου, είναι κείμενο μιας παράταξης, η οποία απ' ό,τι φαίνεται εμπνέεται από ρατσιστικές αντιλήψεις. Όχι μόνο δεν ενισχύει τη δυνατότητα διεκδίκησης δικαιωμάτων εκ μέρους των εργαζομένων αλλά διασπάει τους εργαζόμενους», είπε ο κ. Παππάς και συμπλήρωσε ότι οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ έλαβαν θέση και είναι κατηγορηματικά εναντίον του συγκεκριμένου φαινομένου.
Για το θέμα των τριών προσφυγόπουλων που είχαν δεχθεί, σύμφωνα με καταγγελία της ΑΡΣΙΣ, ρατσιστική συμπεριφορά από οδηγό του ΟΑΣΘ, ο κ. Παππάς τόνισε ότι το ζήτημα είναι στη διαδικασία ελέγχου από υπηρεσιακές διαδικασίες και υπενθύμισε ότι «καλέσαμε εδώ τα παιδιά, μιλήσαμε (μαζί τους), γιατί είναι παιδιά ασυνόδευτα. Αντιλαμβάνεστε, παιδάκια 13,14, 15 ετών να βρίσκονται σε ξένη χώρα ασυνόδευτα και τα δύο από αυτά δεν ήξεραν καν να μιλήσουν ελληνικά. Δηλαδή τι είδους κοινωνία θα δημιουργήσουμε αν δεν έχουμε ένα δίχτυ προστασίας για τα παιδιά; Είμαστε διατεθειμένοι να τα εντάξουμε στην κοινωνία μας».
Ερωτηθείς για την πορεία εξυγίανσης του Οργανισμού, ο κ. Παππάς είπε πως προχωρά, σημείωσε ότι από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε καθήκοντα βρέθηκε μπροστά στο δύσκολο έργο του να «ανατάξω τα λεωφορεία για να μπορούμε να έχουμε κάποια στοιχειώδη εξυπηρέτηση του κοινού, αλλά και το ίδιο το προσωπικό το οποίο ήταν σε απαξίωση. Σε σημαντικότατο βαθμό το έχουμε καταφέρει και ήδη προχωράμε αυτή τη στιγμή στις διαδικασίες οι οποίες θα ενεργοποιήσουν τον καινούργιο φορέα, ο ΟΑΣΘ όσον αφορά το μεταφορικό του έργο θα τλειώσει στο τέλος του 2019».
Πρόσθεσε δε, ότι, ήδη, έχει αναρτηθεί στη "Διαύγεια" «η προκήρυξη για να έρθει η ομάδα η οποία θα συμβάλλει στην προσπάθεια της Διοίκησης για την αποτίμηση, πια, της περιουσίας, για την οριστική εκκαθάριση. Ελπίζω ότι αυτό θα τελειώσει μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2019».
Η Θεσσαλονίκη της ανθρωπιάς
Το θέμα αυτό που είδε το φως της δημοσιότητας λίγο διάστημα έπειτα από την καταγγελία της ΑΡΣΙΣ για τη ρατσιστική συμπεριφορά σε βάρος τριών ανήλικων προσφυγόπουλων, ενεργοποίησε, εκ νέου τα "αντανακλαστικά" των Θεσσαλονικέων, ανθρώπων του μόχθου, φοιτητών, καταστηματαρχών και γενικότερα πολιτών που χρησιμοποιούν τα αστικά για να μεταβούν, μεταξύ άλλων, στον χώρο εργασίας τους.
Φοιτητές σε στάσεις λεωφορείων αλλά και μεγαλύτεροι, ηλικιακά, πολίτες που περίμεναν το λεωφορείο για να πάνε στη δουλειά τους, μιλώντας στο ΑΠΕ- ΜΠΕ τόνισαν ότι τέτοιου είδους αντιλήψεις όπως αυτές που "περιγράφονται" στο κείμενο της παράταξης είναι απαράδεκτες, δεν έχουν θέση στην ελληνική κοινωνία, πολύ δε περισσότερο σε μια κοινωνία όπως της Θεσσαλονίκης, που είναι γνωστή "προσφυγομάνα", είναι πολυπολιτισμική και ανά τους αιώνες υπήρξε σταυροδρόμι πολιτισμών.
Τα αστικά λεωφορεία αποτελούν χώρο "συνύπαρξης"- έστω και ολιγόλεπτης ή μεγαλύτερης διάρκειας- καθώς δημότες και επισκέπτες της πόλης τα χρησιμοποιούν για τη μεταφορά τους στα σημεία που επιθυμούν. Ιδίως δε, οι φοιτητές που, όπως είπαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, κάνουν καθημερινά αρκετά "δρομολόγια" και έρχονται σε επαφή με αρκετό κόσμο, μεταξύ των οποίων και μετανάστες. «Δεν πρόκειται να ανεχθούμε κάτι τέτοιο αν το δούμε. Δεν είναι ανθρώπινο και προσβάλλει την αξιοπρέπεια του ατόμου. Δεν έχει σημασία από που είναι κάποιος. Αυτό που μετράει είναι ο σεβασμός» είπε η Β.Η φοιτήτρια στο ΑΠΘ και μαζί της συμφώνησαν τα υπόλοιπα μέλη της παρέας της που περίμεναν στη στάση το λεωφορείο.
Η επιστολή του «Δρομέα»
Αξίζει να σημειωθεί πως η επιστολή συνετάχθη από τέσσερις νεοεκλεγέντες στις πρόσφατες εκλογές του σωματείου των εργαζομένων με την παράταξη «Δρομέας» και αναφέρει τα ακόλουθα:
"Στις γραμμές 9-40-51-52-54-55-86 του δυτικού τομέα, αλλά και στην γραμμή 87 του ανατολικού τομέα, οι οποίες τα τελευταία χρόνια έχουν επιβαρυνθεί με την μετακίνηση των προσφύγων-μεταναστών από και προς τις δομές φιλοξενίας τους, παρατηρείται έντονα το φαινόμενο της εισιτηριοδιαφυγής. Το φαινόμενο αυτό οφείλεται κυρίως στην ελλιπή ενημέρωσή τους για το πως πρέπει να χρησιμοποιούν την αστική συγκοινωνία γενικότερα. Δεν γνωρίζουν δηλαδή τους κανόνες χρήσης των αστικών λεωφορείων και τις υποχρεώσεις των επιβατών.
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται επίσης ραγδαία αύξηση φαινομένων προπηλακισμού και παραβατικών συμπεριφορών των προσφύγων-μεταναστών, τόσο προς τους οδηγούς, όσο και προς το λοιπό επιβατικό κοινό. Οχλαγωγίες, εκφοβισμοί, απειλές, ασέβεια σε ευαίσθητες κοινωνικά ομάδες, σεξουαλικές παρενοχλήσεις κ.α. έχουν γίνει πλέον καθημερινότητα.
Τα αποτελέσματα αυτών των φαινομένων είναι να τίθεται σε κίνδυνο καθημερινά η σωματική και ψυχική ασφάλεια των οδηγών και του λοιπού επιβατικού κοινού των συγκεκριμένων γραμμών, αλλά και η υποβάθμιση της αξιοπιστίας και της ποιότητας του παραγόμενου συγκοινωνιακού έργου του Οργανισμού.
Επίσης λόγω των ακατάλληλων συνθηκών υγιεινής στις δομές φιλοξενίας τους, αλλά και λόγο της κουλτούρας τους σε σχέση με την προσωπική τους υγιεινή, υπάρχει μεγάλος κίνδυνος μεταδοτικών ασθενειών τόσο στους οδηγούς όσο και στους υπολοίπους επιβάτες οι οποίοι στριμώχνονται ανάμεσά τους.
Οι ΟΔΗΓΟΙ σε καθημερινή βάση επιδεικνύοντας επαγγελματική συμπεριφορά και προβάλλοντας το κοινωνικό προφίλ του Ο.Α.Σ.Θ. είναι εκτεθειμένοι στους παραπάνω κινδύνους που προαναφέραμε.
Για όποιον αμφισβητεί έστω και μία λέξη από τα παραπάνω τον καλούμε να κάνει σε απροσδιόριστο χρόνο και αιφνιδίως τις παραπάνω διαδρομές για να τα διαπιστώσει ιδίοις όμμασι.
Προτείνουμε:
- Συναντήσεις με τους υπευθύνους των δομών φιλοξενίας, ώστε να γίνεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα ενημέρωση των προσφύγων-μεταναστών (μέσω φυλλαδίων στην γλώσσα τους και ομιλιών) σχετικά με τους κανόνες και τις υποχρεώσεις των επιβατών των αστικών συγκοινωνιών, αλλά και την ενημέρωσή τους για την χρήση εισιτηρίων και μηνιαίων καρτών απεριορίστων διαδρομών, τα οποία θα αγοράζονται είτε από τις δομές φιλοξενίας, είτε από κάποια ΜΚΟ που βοηθάει τους πρόσφυγες-μετανάστες.
- Μίσθωση τουριστικών λεωφορείων με έξοδα των δομών φιλοξενίας για την απρόσκοπτη και άμεση μεταφορά των προσφύγων-μεταναστών.
- Καθημερινός έλεγχος από τους ελεγκτές κομίστρου στις συγκεκριμένες γραμμές με σκοπό την ενημέρωση και τη μείωση της εισιτηριοδιαφυγής.
- Δημιουργία Ομάδων Υποστήριξης αποτελούμενων από κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό (προσωπικό ιδιωτικής ασφάλειας - Security), οι οποίες θα έχουν ως σκοπό τον έλεγχο των εισιτηρίων και την επιβολή της τάξης και των κανόνων εντός των αστικών λεωφορείων.
- Τοποθέτηση Κουμπιού Πανικού (Red Button) εντός της καμπίνας του οδηγού (όπως υπάρχει και στα σημεία πώλησης καρτών και εισιτηρίων), προκείμενου να χρησιμοποιείται σε περίπτωση συμβάντος και ενώ είναι αδύνατη η επικοινωνία του οδηγού με τη χρήση του ασυρμάτου ή του κινητού τηλεφώνου. Το κουμπί κινδύνου θα είναι συνδεδεμένο με το KEPKY, για άμεση ανταπόκριση με αποστολή μηχανοκίνητης ομάδας (moto).
- Κατασκευή κλειστής καμπίνας οδηγού. Αρχικά αυτό μπορεί να γίνει στα λεωφορεία που εργάζονται στις συγκεκριμένες γραμμές.
- Άμεσος εμβολιασμός όλων των οδηγών που εργάζονται στις γραμμές αυτές. Παρόμοιος εμβολιασμός γίνεται και σε όσους εργάζονται στις δομές φιλοξενίας των προσφύγων-μεταναστών, αλλά και σε όσους έρχονται συστηματικά σε άμεση επαφή.
- Ανά τακτά χρονικά διαστήματα να γίνεται προληπτική εξέταση αίματος των οδηγών προκειμένου να διαπιστώνεται η ύπαρξη ή όχι κάποιας μεταδοτικής ασθένειας. Ανησυχούμε για την υγεία μας, αλλά και για την υγεία των μελών των οικογενειών μας".