Μέσα στο καλοκαίρι θα δημοπρατηθεί το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας και το δεύτερο, μέχρι το τέλος του έτους, ανακοίνωσε σήμερα ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης. Ο προγραμματισμός που έχει γίνει, είπε, είναι να έχουν δημοπρατηθεί, μέχρι τέλη του 2016, τα 2/3 του έργου.
Η Γραμμή 4 είναι συνολικής αξίας 3,5 δισ., είπε ο κ. Σπίρτζης και θα γίνει με σύμπραξη του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα και όχι με παραχώρηση. Θα είναι το πρώτο έργο αυτής της κατηγορίας στη χώρα.
Για τους πέντε αυτοκινητόδρομους, ο υπουργός είπε πως, όταν αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας, ήταν σε πολύ χαμηλούς ρυθμούς έως σταματημένους και ο ένας από τους πέντε ήταν τελείως σταματημένος. «Έγινε διαπραγμάτευση με τους πέντε αυτοκινητόδρομους, με τους πέντε παραχωρησιούχους. Ο Μορέας πήγε και στη Βουλή, γιατί δεν είχε γίνει αναθεώρηση της σύμβασης. Μία εβδομάδα πριν το Πάσχα, εγκαινιάζουμε το δρόμο Μεγαλόπολη–Καλαμάτα και Καλαμάτα–Σπάρτη. Δίνεται στους πολίτες για χρήση. Και μέχρι τον Αύγουστο–Σεπτέμβριο, ολοκληρώνεται η περιφερειακή της Καλαμάτας και τελειώνει ο πρώτος αυτοκινητόδρομος, ο Μορέας. Ο δεύτερος έχει να κάνει με την ΠΑΘΕ. Έχουμε ένα έργο που είναι στο 95% περίπου, άρα όλοι οι υπόλοιποι αυτοκινητόδρομοι ο Ε65, η ΠΑΘΕ, τα έργα που έχουμε εκεί, η Ιόνια οδός και η Ολυμπία, θα έχουν ολοκληρωθεί, μέχρι τον Μάρτιο του ’17 και αυτό δεν είναι εξαγγελία» τόνισε. «Ή θα έχουν ολοκληρωθεί ή θα αναγκαστεί η χώρα να επιστρέψει δισ. πίσω και τα έργα να ναυαγήσουν. Άρα, αυτό είναι δέσμευση. Είμαστε καταδικασμένοι να το κάνουμε. Και αυτός είναι και ο λόγος που πιστεύω ότι και οι παραχωρησιούχοι και οι εργολήπτες που εμπλέκονται στα έργα, έχουν βάλει πολύ νερό στο κρασί τους σε σχέση και με τις διεκδικήσεις και με αυτά που είχαμε ζήσει στο παρελθόν».
Ο κ. Σπίρτζης πρόσθεσε ότι έχουν ευθύνες και οι παραχωρησιούχοι και οι εργολήπτες για ένα κομμάτι των καθυστερήσεων. «Και δεν νομίζω», είπε, «ότι συμφέρει κανέναν να πάμε σε μία λογική αποδόμησης ή διάλυσης των έργων και να μπει και η χώρα και τα έργα και οι εταιρείες που εμπλέκονται σε αυτά και, όταν λέω εταιρείες, δεν εννοώ τους εργολήπτες, γιατί οι κύριες εταιρείες που εμπλέκονται με αυτά τα έργα είναι οι τράπεζες. Δεν μας έχει δώσει δείγματα γραφής η ΕΤΕπ. Άρα, τα έργα αυτά ολοκληρώνονται τον Μάρτιο του ’17» ανέφερε.
«Το άλλο μεγάλο έργο που βρήκαμε κολλημένο, επί τέσσερα χρόνια δεν είχε γίνει τίποτα, ήταν το μετρό της Θεσσαλονίκης» τόνισε ο υπουργός, το οποίο, όπως είπε, είχε καταντήσει ανέκδοτο. Όμως, διαβεβαίωσε ότι θα είναι έτοιμο το 2020.
«Το 2017 θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα πολιτικού μηχανικού και το 2020 θα είναι έτοιμη και η βασική γραμμή του μετρό Θεσσαλονίκης και η επέκταση, μέχρι την Καλαμαριά. Και θα λειτουργεί. Το σημαντικό είναι να πάρει ανάσα η πόλη και η κοινωνία της Θεσσαλονίκης, προκειμένου να φύγει όλη αυτή η επιβάρυνση και στο εμπορικό κέντρο και στο κυκλοφοριακό της πόλης και σε όλα τα άλλα που ζει η Θεσσαλονίκη» σημείωσε ο ίδιος.
Σχετικά με τα διόδια, δήλωσε ότι θα τα πληρώσουμε πολύ ακριβά, μέχρι την ολοκλήρωση των έργων. «Γιατί έτσι είναι δεσμευμένη η χώρα. Αν πηγαίναμε σε μία μονομερή μείωση των διοδίων, θα τινάζαμε τα έργα στον αέρα και το χειρότερο είναι ότι θα πλήρωνε ο ελληνικός λαός δισ. από ρήτρες που θα υπήρχαν.
Με αναλογικό τρόπο έχουμε κάνει συμφωνία και με τους πέντε αυτοκινητόδρομους. Με την ολοκλήρωση της κατασκευής, θα έχουνε παραδώσει τη μελέτη, για να πάνε στο αναλογικό σύστημα και θα έχει ολοκληρωθεί και η μελέτη, προκειμένου να μειωθούν τα διόδια και να έχουμε ένα μεταβλητό σύστημα στο χρόνο που θα ισχύει η παραχώρηση, για να μπορούμε να έχουμε πολύ χαμηλότερα διόδια και να μπορούν να τα χρησιμοποιούν οι πολίτες» συμπλήρωσε ο ίδιος.
Μιλώντας στην ΕΡΤ, ο κ. Σπίρτζης είπε ότι «δίνουμε έμφαση στα έργα του σιδηροδρόμου και στα έργα των μέσων σταθερής τροχιάς και στις συνδυασμένες μεταφορές. Ο προαστιακός θα πάει, μέχρι το Λαύριο και μέχρι τη Ραφήνα. Θα ολοκληρωθεί η σιδηροδρομική ΠΑΘΕ και τα έργα, μέχρι την Πάτρα. Παλεύουμε, ακόμη να ωριμάσουμε και να προχωρήσουμε τη σιδηροδρομική Εγνατία.
Επίσης, «τρέχουμε» τα εμπορευματικά κέντρα. Ήδη, έχει δημοπρατηθεί και ολοκληρώνεται ο διαγωνισμός για το Θριάσιο. Έχουμε την αναβάθμιση των αεροδρομίων. Έχουμε την ολοκλήρωση των καθέτων αξόνων της Εγνατίας, έχουμε πάρα πολύ δουλειά».
Για το αεροδρόμιο στο Καστέλι, ο υπουργός ανέφερε ότι, μέχρι τον Μάιο–Ιούνιο, θα έχουμε ανάδοχο.