Στα χέρια όλο και λιγότερων μεγάλων αλυσίδων θα συγκεντρωθεί τα επόμενα χρόνια ο κλάδος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, καθώς βρίσκονται σε εξέλιξη διεργασίες για εξαγορές και συγχωνεύσεις, με αναμενόμενη το επόμενο διάστημα την εξαγορά της αλυσίδας "Κρητικός" από τον "Μασούτη".
Μιλώντας το Σάββατο στο περιθώριο της έκθεσης HORECA, ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Αριστοτέλης Παντελιάδης τόνισε ότι θα υπάρξει μεγαλύτερη συγκέντρωση στον κλάδο, χωρίς να αποκλείσει και το ενδεχόμενο να προχωρήσει σε κάποια εξαγορά και η αλυσίδα METRO, την οποία διευθύνει.
Όπως είπε ο κ. Παντελιάδης, η ελληνική αγορά δεν είναι ακόμη συγκεντρωμένη, όπως στις ευρωπαϊκές χώρες και θα συνεχισθεί ο μετασχηματισμός της. Περιγράφοντας τις συνθήκες που διαμορφώνονται στον κλάδο, σημείωσε ότι καταγράφεται απότομη πτώση του πληθωρισμού, που θα συνεχισθεί και το 2025.
Αναλυτές εκτιμούν ότι σε συνθήκες κάμψης του πληθωρισμού, η βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων γίνεται δυσκολότερη και αυτό θα εντείνει την πίεση σε μεσαίες και μικρές αλυσίδες, εξωθώντας τες σε συμφωνίες απορρόφησης από μεγαλύτερες, που διαθέτουν επαρκή χρηματοοικονομική ισχύ.
Στελέχη του κλάδου εξηγούν ότι πέρασε μια αρκετά μεγάλη περίοδο εξυγίανσης, με μεγάλες αλυσίδες να αλλάζουν χέρια λόγω των οικονομικών τους προβλημάτων. Σήμερα ο κλάδος έχει συγκεντρωθεί γύρω από τρεις μεγάλες αλυσίδες και υπάρχουν δυναμικές μεσαίες που προσπαθούν να επεκταθούν, αλλά και ορισμένες μεσαίες και μικρότερες που μπορεί να αντιμετωπίζουν πιέσεις από τον δανεισμό τους και να δυσκολεύονται να υλοποιήσουν επενδύσεις εκσυγχρονισμού και επέκτασης των δικτύων τους.
Τι διαπίστωσε η Επ. Ανταγωνισμού
Σύμφωνα με την τελευταία χαρτογράφηση της αγοράς από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, το 2021, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ διαθέτουν πάνω από το 50% των συνολικών καταστημάτων, αλλά μέσα από τα καταστήματά τους πραγματοποιείται πάνω από το 80% του συνολικού τζίρου του κλάδου.
Μετά την ολοκλήρωση μιας σειράς εξαγορών, οι δέκα μεγαλύτεροι Όμιλοι/ Επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην αγορά της πώλησης ειδών σούπερ μάρκετ το 2018, έχουν διαφοροποιηθεί σε σχέση με το 2015. Στις τρεις πρώτες θέσεις, χωρίς να υπολογίζεται η Lidl, βρίσκονται οι αλυσίδες Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος και METRO.
Η αγορά βρίσκεται σε πορεία προς τη μεγαλύτερη συγκέντρωση, καθώς, όπως σημείωνε η Επ. Ανταγωνισμού, το 2014 οι πωλήσεις των δέκα μεγάλων αλυσίδων αντιστοιχούσαν στο 65% των συνολικών πωλήσεων της αγοράς, ενώ το 2018 το ποσοστό αυτό είχε αυξηθεί στο 74%.«Οι εξαγορές που πραγματοποιήθηκαν στην αγορά των ειδών σούπερ μάρκετ τα τελευταία έτη οδήγησαν, όπως είναι αναμενόμενο, στη συγκέντρωση του κλάδου», τονίζει η Επιτροπή.
Πριν ακόμη συγκεντρωθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό η αγορά, η Επιτροπή διαπίστωνε ότι το επίπεδο τιμών στα τρόφιμα και αλκοολούχα ποτά είναι στην Ελλάδα υψηλότερο από την Ευρώπη:
«Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την παρούσα έρευνα παρουσιάζει ο δείκτης επιπέδου τιμών στα τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά, τα οποία είναι και τα βασικά προϊόντα τα οποία διακινούνται από τις εταιρίες πώλησης ειδών σούπερ μάρκετ. Ο δείκτης επιπέδου τιμών στα τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά στην Ελλάδα το 2018 είναι ο υψηλότερος σε σχέση με τα άλλα κράτη – μέλη με αντίστοιχο δείκτη όγκου κατά κεφαλήν ΑΕΠ και διαμορφώθηκε σε επίπεδο κατά 5,9% υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Στην κατηγορία Τρόφιμα, ο δείκτης του επίπεδου τιμών ήταν 104,9% για την Ελλάδα (σ.σ.: δηλαδή 4,9% πάνω από τον μέσο όρο). O δείκτης επιπέδου τιμών για τις επιμέρους κατηγορίες που εμπίπτουν στην κατηγορία «Τρόφιμα» διαμορφώθηκαν ως εξής: Ψωμί και Δημητριακά (114,5%), Κρέας (91,5%), Ψάρι (107,1%), Γάλα, τυρί και αυγά (134,2%), Έλαια & λίπη (118,7%), Φρούτα, Λαχανικά, Πατάτες (82,7%) και Άλλα τρόφιμα (139,1%).
Έτσι, ενώ η Ελλάδα υπολείπεται του ευρωπαϊκού μέσου όρου, όσον αφορά τον δείκτη όγκου του κατά κεφαλήν ΑΕΠ, παρατηρούμε πως το επίπεδο τιμών στα τρόφιμα (με εξαίρεση τις κατηγορίες Φρούτα, Λαχανικά, Πατάτες και Κρέας) είναι αρκετά υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και στην περίπτωση της κατηγορίας Άλλα τρόφιμα φτάνει στο 139,1% του ευρωπαϊκού μέσου όρου».